Chiang Mai, Chiang Rai en Chiang Khong - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Daniël Scheffer - WaarBenJij.nu Chiang Mai, Chiang Rai en Chiang Khong - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Daniël Scheffer - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, Chiang Rai en Chiang Khong

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daniël

21 Februari 2014 | Thailand, Chiang Khong

Beste lezers,

Leuk om te zien dat mijn eerste verslagen veel gelezen zijn en ook bedankt voor de reacties. Tot nu toe heb ik nog niet gereageerd, maar ik lees ze zeker!

Door wat Wi-Fi problemen staat dit verslag pas erg laat op internet. Alles wat ik hier beschrijf is dus al van 3 weken terug.

De nachttrein, waar ik in het vorige verslag ben geeindigd, bleek voor mij een geweldig reismiddel wanneer ik de grootste tijd van de 12 uur lekker lig te slapen, boven in mijn stapelbedje. Voor dat ik het weet sta ik op het station van Chiang Mai.

Chiang Mai is de tweede stad van Thailand en net als Bangkok een echte toeristische trekpleister. Gelegen in het noorden van Thailand is Chiang Mai ook een uitvalsbasis voor jungle- en bergtochten waarbij je vaak overnacht bij de hilltribes. Bevolkingsgroepen met hun eigen cultuur en gebruiken die in keine dorpjes in de bergen leven.

Het is erg druk in Chiang Mai. Het is een druk seizoen en door de ongeregeldheden in Bangkok besluiten veel reizigers direct door te reizen naar het noorden. We merken dit vooral aan de overvolle guesthouses waarvan de meeste geen plek meer hebben voor deze knappe jongemannen.

Vergeleken met Bangkok is Chiang Mai een stuk gezelliger en gemoedelijker. Er heerst een echte backpacksfeer en 's avonds zijn er overvolle nightmarkets te bezoeken en oneindig veel barretjes en pubs te vinden om een lekker biertje te drinken. Dit alles speelt zich vooral af in de 'Old City', het hart van Chiang Mai wat omringd is met een afgebrokkelde stadsmuur en een gracht.

Ondanks dat er zoveel te doen is rond en buiten Chiang Mai speelt onze week zich vooral af in de 'Old City' wanneer ik een buikgriep oploop. Hetzelfde als in Ayutthaya alleen nu is die echt. Het breekt onze week een beetje op maar met een beetje creativiteit en onze hollandse fietsbenen leggen we nog best wat kilometers af op onze gehuurde stallen rossen.
Watervallen, een prachtig meer, tempels en ga zo maar door. We hebben het erg naar ons zin en zelfs mijn buik komt weer tot rust.

Na ruim een week verruilen we Chiang Mai voor het bijna gelijknamige Chiang Rai. Een voor mij al bekend klein stadje waar de sfeer bijzonder goed is. Helaas mag er geen alcohol verkocht worden deze dagen in verband met de stemmingen, waardoor de barretjes 's avonds dichtblijven en ook de nightbazar niet is wat het hoort te zijn. Overdag is Chiang Rai wel een groot succes wanneer we de 'White Temple' bezoeken. Een grote, witte, met stukjes spiegel ingelegde tempel die is ontworpen door een buitenlandse kunstenaar. Binnen zien we mooie schilderingen waar allerlei moderne onderwerpen en bekende mensen/figuren van de afgelopen jaren zijn afgebeeld. Van Elvis Presley tot een Angry Bird die de Twin Towers in vliegt. Heel bizar allemaal.

Het was eigenlijk maar een dagje Chiang Rai, maar zeker de moeite waard!

Na iets meer dan 2 weken onderweg te zijn nemen we de bus vanaf Chiang Rai naar Chiang Khong. Het grensplaatsje met Laos, maar nog veel belangrijker; de woonplaats van Wessel, Ut en Annemieke. Het plan is om een aantal dagen bij hen te verblijven.
Na een prachtige busreis waarmee we de ondergaande zon achter ons laten, worden we hartelijk ontvangen bij de familie Huisjes. Super om Wessel, Ut en Annemieke weer te zien! Wessels ouders zijn er deze dagen ook en dat is erg leuk en bijzonder om ook hen dan op deze plek te ontmoeten. Overdag gaan Gerben en ik vaak samen op stap waarvan het hoogtepunt de motorbiketocht naar de 'Golden Triangle' is. Het drielandenpunten van Thailand, Laos en Burma, wat verschrikkelijk toeristisch is, maar waar werkelijkwaar niks te beleven valt. Het gaat dan ook vooral om de tocht, waar we 53 kilometer heen en ook weer terug rijden over een geweldige weg langs de mooie Mekong.
erben en ik bezoeken ook nog een keer de fabriek van Wessel waar we een duidelijke rondleiding krijgen en een mooi beeld van Wessels werk daar.
We sloten af door met z'n allen de grens over te gaan naar Laos, waar we na de verjaardag van Uts broer, weer uit elkaar gingen. Een erg geslaagde tijd waarvan ik echt heb genoten.

Hierbij komt dit verslag tot zijn eind. Ik hoop snel het volgende verslag erop te zetten over onze belevenissen in Laos!

Groetjes Daan

  • 22 Februari 2014 - 11:58

    Ellemieke:

    en dan te bedenken dat je sinds dit verslag al weer een heleboel meer gezien en beleefd hebt. leuk om te lezen daan.

  • 23 Februari 2014 - 15:29

    Joke Hulsman:

    Mooi verslag Daan, een heel andere dan van Gerben maar samen geven ze een mooi beeld van jullie belevenissen. Veel plezier verder!

  • 23 Februari 2014 - 18:41

    Riëtte:

    Hi Daan,
    Leuk hoor, we beleven het een beetje mee vanuit Parijs. Wat een andere en bijzondere wereld! Jan is wel wat jaloerser op jouw avontuur dan ik, en zou er waarschijnlijk ook wat beter tegen bestand zijn :-) ........die buikgriepjes......brrrrr. Geniet van het tweede deel!!

  • 03 Maart 2014 - 13:00

    Joke:

    Hoi Daan,
    Gelukkig ben je weer opgeknapt. Leuk om jullie bijzondere belevenissen te lezen. Wat maken jullie veel mee in korte tijd. We hopen dat je nu gezond blijft en geniet van het vervolg van jullie reis. Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniël

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 7791

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 01 Mei 2014

3,5 maand backpacken in Zuidoost-Azië!

Landen bezocht: