Indrukwekkend Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Daniël Scheffer - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Daniël Scheffer - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Cambodja

Door: daan

Blijf op de hoogte en volg Daniël

03 Maart 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Het indrukwekkende Cambodja

Na een lange slaapbusreis, waar ik in de foetushouding heerlijk heb geslapen, komen we rond 3 uur 's ochtends aan in Seam Reap. Het nederlandse stel besluit een kamer te nemen en nog even een paar uur te slapen maar daar moeten Gerben en ik niks van weten. Na al die positieve verhalen en mooie foto's willen we Ankor Wat wat graag zien. We duwen snel een pizza naar binnen en zoeken een tuk-tuk chauffeur die het ziet zitten om ons deze dag onder zijn hoede te nemen.
En het is mooi. Eindeloos veel ruïnes van inmense tempels verspreid over een enorm bebost gebied.
We lopen en rijden de hele dag van tempel naar tempel en schieten prachtige plaatjes. Dit doen we twee dagen, maar dag twee natuurlijk weer op de vertrouwde fiets.
Verder is Seam Reap een gezellige stad, met vriendelijke mensen, waar je je ook in de avond goed kan vermaken.

we verhuizen met z'n vieren naar Sihanoukville, iets heel nieuws voor ons tijdens deze reis. Met een busje vol met russen naar het strand!

3 dagen lang stappen we 's ochtends, vanuit onze bungalow, het strand op en komen er 's avonds compleet verkleurd weer af. Heerlijk leven hier! vooral wanneer we op onze laatste dag nog een paar mooie eilanden bezoeken, snorkelen en van boten springen. Het kan hier allemaal.

Met in ons achterhoofd dat we nog veel meer zand en water gaan zien reizen we af naar Phnom Penh, hoofdstad van dit mooie land. Vanaf nu wordt het ook een stuk serieuzer wanneer we ons verdiepen in de recente geschiedenis van Cambodja. Nog geen 40 jaar geleden heerste hier, onder leiding van Pol Pot, een burgeroorlog die het dagelijks leven van Cambodja nog steeds tekent. Geleerde mensen, andersdenkende mensen, maar ook baby's en jonge kinderen werden gezien als een 'bedreiging'. In Phnom Penh bezoeken we twee gedenkplaatsen die ons een gruwelijke, maar realistische, kijk geven op wat zich heeft afgespeeld in dit land.

Wat voor deze oorlog nog een school was in het bruisende en ontwikelende Pnohm Penh, is nu S-21. Een martelhuis waar duizenden, onder het regime van Pol Pot, werden gemarteld, mishandeld en vermoord. Naast de poortjes van het duikelhek staat nu nog een poort. Deze alleen een paar meter hoog en bedoeld om gevangen aan hun, op de rug geknoopte, armen omhoog te takelen. Dit net zolang totdat ze zichzelf schuldig verklaard hadden voor dingen waar ze niks mee te maken hadden, en hun hele familie erbij.

En dan kwam het moment dat, uiteindelijk meer dan 20.000 mensen, uit hun minuscule hokken werden gehaald en in een vrachtwagen werden gepropt, op weg naar een van de vele 'Killingfields' ,waar Gerben en ik de bekendste van bezoeken de volgende dag.
maar eerst mogen Gerben en ik nog een woord van hoop horen in de Internationale kerk van Phnom Penh. Een hele andere soort dienst en mensen dan gewend, maar toch vertrouwd.

Hierna rijden we vijftien kilometer de stad uit naar de killingfields. Dit is de plek waar meer dan twintigduizend mensen hun naam voor het laatste kregen te horen en daarna werden omgebracht. Alleen waren kogels te duur en kregen de bewakers de opdracht om met schoppen, bijlen, bamboostokken en zelfs slippers hun landgenoten van het leven te beroven en een massagraf in te duwen.
Op de dag van vandaag zijn bijna negentig graven blootgelegd, maar meer dan veertig graven zijn nog gesloten. Door de doodste stilste, een audioguide met bizarre verhalen en de stukken bot waar je voortdurend langsloopt, zal ik deze dag nooit meer vergeten.

Gelukkig is er ook genoeg ruimte om ons hoofd even leeg te maken als we overdag Phnom Penh verkennen, Gerbens laatste prik halen en ik een minigitaartje koop waar ik al veel plezier van heb. In de avonden wagen we ons aan het nachtleven hier. We zien gezellige barretjes, een dj die zijn plaatjes zes hoog op het dak draait en worden geconfronteerd met de wijze hoe jongens hier met elkaar omgaan als ik Gerben moet redden van een groep cambodjaanse jongens die hem meeslepen over de hele dansvloer.

Ons Visa is rond, Phnom Penh is verkend en we kunnen vertrekken richting Vietnam. We hebben genoten van Cambodja met haar uiterst vriendelijke bevolking, maar ook erg veel geleerd!

Groetjes!

• 07 Maart 2014 - 18:13

Ellemieke:

mooi verslag daan.
    Ik ben blij dat ik ook jouw kant van het dansvloer verhaal hoor.